Az alábbi bóddhiszattvák, mesterek mind fontos alakjai a japán buddhizmusnak, így a legkülönfélébb ábrázolásukat ismerhetjük meg a tusképeken, kalligráfiákon egyaránt. Alakjukról részletesen a Zen Buddhizmus menüpontban lehet olvasni, itt inkább csak felsorolás stílusban mutatnánk be őket egy-két képpel.
Első alakunk Daruma (達磨, Bódhidharma, बोधिधर्म , Pútídámó, 菩提達摩 , 보리달마), aki a zen buddhizmus első pátriárkája és az indiai buddhizmus 28. pátriárkája. Életéből számtalan legendás történetet ismerünk, amelyek közül több kōanokban is megjelenik.
Kannon bódhiszattva (観音菩薩, Avalokitesvara, Guanyin/Guan Yin, 觀世音, 관세음) az Mély Együttérzés Bóddhiszattvája, akinek egyik legfontosabb megjelenése a szent szövegekben a Szív szútra, amely szútra az egyik legfontosabb mahayana buddhista szöveg és a zen buddhizmusban is központi szerepe van. Nem meglepő tehát, ha azt mondjuk, hogy gyakran a Szív szútra szövegével együtt ábrázolják alakját.
Jizō bódhiszattva (ejtsd Dzsizó, 地蔵菩薩, Kṣitigarbha, क्षितिगर्भ, 지장), akiről egy könyvünk is született (lásd itt), a gyermekek, anyák, utazók védelmezője. Dzsizó Boszacu, vagyis Dzsizó bódhiszattva az egész buddhista világban ismert szent. Indiában Ksitigarbhaként, Tibetben Sza ji sznyingként, Kínában Ti-Cangként, Japánban Dzsizóként ejtik ki nevét. Több buddhista szent szöveg (szútra) és más történet is megőrizte számunkra csodálatos fogadalmát és tetteit, amit minden szenvedő lény megszabadítása érdekében tett.
Fudō Myō-Ō (不動明王, Ācala, अचलनाथ, མི་གཡོ་བ), a Kimozdíthatatlan Bölcsesség Király, a zen buddhizmusban is megjelenik, ám elsősorban a shingon, a tendai és a nichiren japán buddhista irányzatokban kap nagyobb hangsúlyt alakja, mint a buddhizmus védelmezője. Számtalan szobrát láthatjuk templomokban, de vízesések közelében vagy elrejtve az erdőkben, hegyek közt.