2. oldal

2

 

A zazen rögtön belép a buddha-természet óceánjába, más szóval megjelenik a Buddhák testében. A tudat természetes fényessége hirtelen megmutatja magát és az eredendő fény mindenhol jelen van. Nincs csökkenés és növekedés, az óceán hullámai sohasem fordulnak vissza. A buddhák azért jelentek meg e földön, hogy a nagy művet végrehajtván tanítsák meg az embereket a bölcsességre, segítsék a felébredésüket és a felébredés erejével ruházzák fel őket. Ezt a csendes, békés és tiszta művészetet hívják zazennek, ez a szamádhi minden buddha önmagában álló élvezetének forrása, valamint ez a szamádhi a szamádhik királya. Ha egyszer is ebben a szamádhiban időzöl, az maga a tudat megtisztítása [békéje]. Tudnod kell ez a buddhák igaz útjának kapuja.

 

Ha el akarod érni a tudat-földjét, add fel az összevisszaságot, a korlátolt tudást és az értelmezéseket, vágd el a haszontalan gondolatokat, és a szentséget, és minden zavaró érzelmet is vess el, ekkor a valódi tudat megjelenik, a káprázatok felhői eloszlanak, és a tudat holdja újra fényesen ragyog.

 

A Buddha azt mondta: „Valamiről gondolkodni és azt hallgatni olyan, mint ha erős ajtóval zárnának ki minket, míg a zazen olyan, mint hazaérni és nyugodtan leülni.” Igazán, valamiről gondolkodni és azt hallgatni, nézetekkel élni és a tudatot nem elnyugtatni, olyan mintha erős ajtóval kizárnánk a tudat-földjét. Az igaz zazen mindent nyugalomba helyez és mégis mindenen áthatol [mindent áthat], és ez az ülés olyan, mint hazamenni és elnyugodni. Aki az ötféle zavar csapdájában vergődik, annál felébred az alapvető nem-tudás. Az alapvető nem-tudás a saját természetünk nem tudásából ered, a zazen a saját természetünk megértése. Még ha meg is szüntetted az ötféle zavart, nem biztos, hogy megszüntetted az alapvető nem-tudást, és amíg ezt nem szüntetted meg, nem látod magad sem buddhának, sem pátriárkának. Az alapvető nem-tudás megszüntetésének titka a zazen helyes gyakorlásában rejlik.